Příloha: Vlastnictví tiskových agentur v západní a střední Evropě
1) Tabulka
Zkratka | země | forma | vlastníci | vztah ke státu | dotace |
AFP | Francie | zřízena zákonem | Sui generis | veřejnoprávní | nepřímé |
ANP | Nizozemí | a.s. | Venture capital | soukromá | žádné |
ANSA | Itálie | nezisk. družstvo. | Média | soukromá | nepřímé |
APA | Rakousko | družstvo | Média | soukromá | žádné |
ATS/SDA | Švýcarsko | a.s. | Média | soukromá | žádné |
BELGA | Belgie | a.s. | Média | soukromá | žádné |
ČTK | Česká Republika | zřízena zákonem | Sui generis | veřejnoprávní | žádné |
DPA | Německo | s.r.o. (GmbH) | Média | soukromá | žádné |
EFE | Španělsko | a.s. | Stát | státní | nepřímé |
LUSA | Portugalsko | a.s. | Stát a média | polostátní | nepřímé |
MTI | Maďarsko | a.s. | Stát | státní | přímé |
NTB | Norsko | a.s. | Média | soukromá | žádné |
PA | Velká Británie | s.r.o. | Média | soukromá | žádné |
PAP | Polsko | a.s. | Stát | státní | přímé |
RITZAU | Dánsko | Média | soukromá | žádné | |
STT/FNB | Finsko | s.r.o. | Média | soukromá | žádné |
TASR | Slovensko | zřízena zákonem | Sui generis | veřejnoprávní | nepřímé |
TT | Švédsko | Média | soukromá | žádné |
2) Přehled
Soukromé tiskové agentury
(ANP, ANSA, APA, ATS/SDA, BELGA, BNS, DPA, NTB, PA, RITZSAU,STT/FNB, TT)
- pracují převážně na družstevním principu, i když mají jinou právní formu; družstevníky/vlastníky jsou média;
- pracují na tržních principech; smyslem jejich existence pro vlastníky je sdílením nákladů, případně dalšími činnostmi (prodejem zpravodajství nemédiím – firmám, bankám, státu), snížit náklady vlastníků na zpravodajství;
- jedinou výjimkou je v současné době holandská ANP, kterou vlastní investiční kapitál ze 60%, ze 30% vydavatelé a z 10% management, nicméně agentura i majoritní vlastník hledají nyní nové uspořádání;
Veřejnoprávní tiskové agentury
(AFP, ČTK, TASR)
- jsou zřízeny zákonem a nemají konkrétního vlastníka (mají autonomní postavení);
- samy nakládají svým majetkem;
- kontrolou činnosti agentury je pověřen zvláštní orgán, který se buď zcela nebo zčásti skládá z osob jmenovaných státní mocí (parlamentem, ministry); v případě AFP je osm členů rady zástupci tisku, dva členové zastupují zaměstnance, dva státní televizi a rozhlas a tři vládu (jednoho jmenuje premiér, jednoho ministr financí a jednoho ministr zahraničí); v případě TASR musí být členy správní rady jeden odborník z oblasti práva, jeden z ekonomiky, jeden z žurnalistiky a jeden z oblasti informačních technologií; jednoho člena volí zaměstnanci; zákon definuje, že odborník musí mít vysokoškolské vzdělání a tříletou manažerskou praxi a zakazuje členství v radě lidem zastupujícím například vydavatele či vysílatele.
- složení a způsob konstituování kontrolního a řídícího orgánu agentury vytváří určitý filtr, omezující přímý vliv státu, nicméně stát má vliv rozhodující
Polostátní tiskové agentury
(LUSA)
- jsou ve společném vlastnictví státu a soukromých subjektů;
- bývají označovány za polooficiální, protože v nich stát uplatňuje určitý vliv;
- jsou obvykle dotovány;
- jmenování řídících orgánů (ředitele) výrazně ovlivňuje majoritní vlastník, což bývá většinou stát.
3) Právní postavení ČTK
- ČTK je zřízena zákonem přijatým v roce 1992 a od té doby nezměněným.
- Změna statusu ČTK je možná jedině zákonem. Je tedy mimo kompetenci Rady ČTK nebo managementu agentury.