2. Výchozí situace
ČTK má za sebou více než deset let nepřetržitého růstu, kterého dosáhla důsledným dodržováním agenturních standardů a četnými inovacemi, od internetového zpravodajství, přes audio, interaktivní infografiku, po video a multimediální redakční systém (MRS). Je nicméně už několik let v obtížném období, kdy se protnula světová hospodářská krize s dramatickými změnami mediálního terénu v ČR i zahraničí, které budou na rozdíl od krize trvalé.
Agentura si do této etapy přináší pět zásadních aktiv:
- finanční polštář, který nezískala ze státních dotací či veřejných zdrojů, ale jen díky kvalitní práci redaktorů, rozumnému hospodaření a zčásti i specifickému právnímu postavení;
- schopnost reagovat na změny ve vnějším prostředí díky vnitřní reorganizaci, která byla provedena v letech 2009 a 2010;
- silné postavení na trhu a důvěru klientů, které se projevily například tím, že konkurenční Mediafax se ani dumpingovými cenami neprosadil u žádného z významných zákazníků;
- zkušený, kvalitní tým zaměstnanců se zažitými postupy pro dodržování zpravodajských standardů, zejména nestrannosti;
- technologickou vyspělost stvrzenou v evropském měřítku prodejem jejího redakčního systému MRS hlavní německé agentuře dpa a udělením ceny evropské asociace agentur (EANA) za návrh, vývoj a zavedení tohoto systému technickému řediteli ČTK v roce 2009;
Krize …
Krize dopadá na česká média – tedy rozhodující zákazníky agentury – silněji, než odborníci na začátku předpokládali. Odběratelé přijímají tvrdá opatření od snižování stavů po snižování platů a omezování nákupu zpravodajství.
… a příležitost
Krize má ale vždy dvě stránky, které velmi dobře znají Číňané – jejich výraz pro krizi (wej-ťi) v sobě spojuje prvky dvou jiných slov – nebezpečí a příležitost.