4. Analýza SWOT
Výše uvedený text je možno shrnout do tabulky, analýzy SWOT, jejímž cílem je zjednodušeně popsat situaci, aby bylo možno využít příležitostí a silných stránek a eliminovat hrozby.
Vnitřní faktory
Silné stránky
- nezávislost tvorby produkce a rozhodovacích procesů
- zkušený, kvalitní tým zaměstnanců
- silná značka
- prověřené procesy pro tvorbu zpravodajství
- trvalá péče o inovace ve zpravodajství, redakčních procesech, technice
- finanční stabilita
- těsné kontakty a spolupráce s nejvyspělejšími evropskými a světovými agenturami
- vlastní IT vývoj
- soběstačnost při tvorbě produktů
- zavedené postupy monitoringu vnějšího prostředí
Slabé stránky
- složitý a zákonem nedostatečně definovaný rozhodovací proces
- vnější komunikace
- nedostatečně propracovaný a provázaný systém webů ČTK
- nedostatek pracovníků pro vedení nových projektů
- nepřesná pravidla pro vyhodnocování efektivity produktů (jejich nákladů a výnosů)
- nízké nebo nesprávné chápání úlohy a fungování ČTK veřejností
Vnější faktory
Příležitosti
- možnost růstu zejména na tzv. nemediálním informačním trhu, tedy firmy a jednotlivci
- rychlý vývoj informačních technologií – nástup „inteligentních“ mobilních zařízení, včetně tabletů a dalších nových prostředí pro „spotřebu“ zpravodajství
- klesající vyjednávací síla vnějších dodavatelů informací (agentur apod.)
- využití sociálních (a dalších nových) médií jako informačního zdroje pro ČTK
- rostoucí povědomí o ceně informaci i v online podobě
- rostoucí zájem o tzv. mediální gramotnost (Akademie)
Hrozby
- klesající počet mediálních subjektů
- krize a úsporná opatření odběratelů
- rostoucí vyjednávací síla zákazníků
- nízké bariéry pro vstup na některé trhy, které ČTK obsluhuje
- nástup sociálních (a dalších nových) médií jako informačního zdroje
- snižující se zájem o seriózní a kvalitní zpravodajství
- dumpingová cenová politika přímé konkurence
- zpochybňování pravidel ochrany práv k obsahu